świąteczny

Rotator

wtorek, 21 marca 2017

"Charlie Ciuch-Ciuch" - recenzja - Prószyński

Wybierając książkę "Charlie Ciuch-Ciuch" do zrecenzowania, w sumie miałam nadzieję, że będzie to fajna opowieść o przyjaźni i zaintrygowana byłam też okładką, na której widnieje ciuchcia pokazująca w uśmiechu szereg zębów. Tymczasem okazało się, że jest to wyjątkowa książka, nie tylko ze względu na sam tekst i ilustracje, ale również i historię jej powstania. 

Charlie Ciuch-Ciuch, książka o przyjaźni, książka o pociągu, Stephen King
KUP KSIĄŻKĘ


"Charlie Ciuch-Ciuch" to opowieść o przyjaźni maszynisty Boba z parowozem, który nie jest zwyczajną maszyną. Charlie to ciuchcia, która została obdarzona ludzkimi cechami. Parowóz Charlie nie tylko mówi, a nawet śpiewa, on przede wszystkim czuje: kocha, cieszy się, odczuwa smutek, cierpi. Bob i Charlie przemierzali wspólnie trasę z St. Louis do Topeki przez wiele lat, a wydawany przez Charliego gwizd UUUUU-HUUUU niezmiennie sprawiał, że na podwórka wybiegały dzieci, by choć przez chwilę na niego popatrzeć. Niestety maszyny tak jak i ludzie starzeją się. Nadszedł w końcu dzień, kiedy Charliego odstawiono na boczny tor. Lecz na tym jego historia się nie kończy. Przyjaźń między maszynistą Bobem i parowozem Charliem trwa i wygrywa z nowoczesnością.

Charlie Ciuch-Ciuch, książka o przyjaźni, książka o pociągu, Stephen King

Charlie Ciuch-Ciuch, książka o przyjaźni, książka o pociągu, Stephen King

Charlie Ciuch-Ciuch, książka o przyjaźni, książka o pociągu, Stephen King

Na okładce książki "Charlie Ciuch-Ciuch" znajduje się informacja, że jest to książka Beryl Evans, wydana w 1942 roku i że poruszyła ona Stephena Kinga oraz jednego z bohaterów napisanej przez niego sagi "Mroczna wieża". Pomyślałam sobie, że pewnie ta opowieść tak spodobała się autorowi sagi, że postanowił wykorzystać ją w swoim dziele. Na okładce książki znajduje się rekomendacja Stephena Kinga: "Gdybym kiedykolwiek napisał książkę dla dzieci, to dokładnie taką, jak ta!" natomiast w jej opisie znalazło się zdanie "Aż chciałoby się spytać, kto naprawdę wymyślił tę historię". Zaintrygowało mnie to i nakłoniło do poszukania informacji o książce w internecie. Długo szukać nie musiałam, a to co znalazłam z jednej strony zaskoczyło mnie, z drugiej wyjaśniło kwestię dość mrocznych ilustracji. 


Charlie Ciuch-Ciuch, książka o przyjaźni, książka o pociągu, Stephen King

Charlie Ciuch-Ciuch, książka o przyjaźni, książka o pociągu, Stephen King

Charlie Ciuch-Ciuch, książka o przyjaźni, książka o pociągu, Stephen King

"Mrocznej wieży" nie czytałam, więc nie potwierdzę, nie mniej internet donosi, że "Charlie Ciuch-Ciuch" jest fragmentem powieści Stephena Kinga, a Beryl Evans fikcyjną autorką opowiadania! Amerykański wydawca Kinga i wydawcy tłumaczeń jego książek nadali fikcyjnej publikacji realny kształt. Książka "Charlie Ciuch-Ciuch" powstała jako oficjalny materiał promocyjny filmu "Mroczna wieża". Po raz pierwszy pojawiła się na konwencie San Diego Comic Con, gdzie rozdano 150 jej egzemplarzy. Spotkać tam można było również Beryl Evans, w którą wcieliła się aktorka Allison Davies. 

Charlie Ciuch-Ciuch, książka o przyjaźni, książka o pociągu, Stephen King

Charlie Ciuch-Ciuch, książka o przyjaźni, książka o pociągu, Stephen King

Charlie Ciuch-Ciuch, książka o przyjaźni, książka o pociągu, Stephen King


Historia powstania tej książki tak mnie zaskoczyła, że musiałam się z Wami nią podzielić. Pora jednak wrócić do jej treści i ilustracji. "Charlie Ciuch-Ciuch" to wzruszająca historia. Podczas pierwszego jej czytania mi zakręciła się łezka w oku, a moja córka oburzyła się i krzyknęła "Ale dlaczego? Przecież on dobrze działa!". Tego samego dnia, czytałyśmy te opowiadanie jeszcze dwukrotnie, z równie dużym zainteresowaniem. Moja pięciolatka podczas czytania pytała mnie o to dlaczego Charlie nie może już jeździć i czy on umrze, wyłapywała słowo "śmierć" w piosence Charliego i powtarzała je z zastanowieniem, a na koniec cieszyła się, że wszystko dobrze się  skończyło. Podpytywałam ją o ilustracje i w przeciwieństwie do dorosłych, którzy od razu komentowali, że ciuchcia jest dość mroczna, moja córka zwróciła tylko uwagę na to, że Charlie ma brzydkie zęby.

"Charie Ciuch-Ciuch" to książka, która spodoba się nie tylko małym wielbicielom ciuchci, ale również dużym wielbicielom twórczości Kinga. Ta historia wywoła emocje w starszych i młodszych czytelnikach. Opowieść o parowozie Charliem, będzie świetnym wstępem nie tylko do rozmów o przyjaźni, ale również o starości.


Prószyński i S-ka
Rok wydania: 2017
Ilość stron: 24
Kategoria wiekowa: 3+
Link do książki na stronie wydawcy





Za książkę dziękuję






4 komentarze :

  1. Uwielbiamy pociągi, więc to książka w sam raz dla nas!

    OdpowiedzUsuń
  2. W życiu bym nie wpadła na genezę jej powstania! Zapowiada się bardzo ciekawa historia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jest ciekawa i przede wszystkim wzruszająca

      Usuń

Bardzo mi miło, że odwiedziłaś/eś mojego bloga :) jeszcze milej mi będzie jak zostawisz kilka słów komentarza :) Zapraszam do kolejnych odwiedzin :)